neděle 15. června 2014

National Aquarium Denmark, Den Blå Planet, 3XN



Na úvod bych ráda zmínila, jak jsem se vlastně k této stavbě dopracovala. Když jsem se rozhodovala, o které budově bych měla psát a obhajovat ji, začala jsem procházet různá shrnutí a ročenky za minulý rok. Z neskutečného množství architektury, která loni vznikla, si však není lehké vybrat. Váhala jsem, zda zvolit skromnější, avšak důmyslný projekt, či některý více viditelný, případně pak oceňovaný. Který z nich bude za třicet let stále působit svěže a neotřele? Nakonec jsem ale narazila na toto dánské akvárium a přestala jsem hledat, protože mi bylo jasné, že právě na tohle místo se musím jednou podívat, ať už je to letos, nebo za dalších deset let.
Zvolila jsem tedy veřejnosti přístupný objekt, který je svou funkcí určen nejen nám, ale i mnoha dalším generacím, proto se domnívám, že jeho nadčasovost hrála klíčovou roli při vzniku jeho návrhu. Navazuje na dlouholetou tradici dánského akvária v Charlottenlundu, jež po 73 letech plně nahrazuje a stává se tak největším akváriem v Evropě. Není tedy pochyb, že záměrem bylo vystavět novou dominantu Kodaně, která by vyhověla všem požadavkům dlouhodobého provozu a současně i citlivě doplnila panorama města. Akvárium je umístěno na samém okraji na vyvýšeném místě obklopeném ze tří stran mořem, ze kterého pomyslně vystupuje, ale současně přirozeně navazuje na okolní krajinu. Jedním z důvodů proč mne nadchlo je i způsob, jakým jeho forma a tvar odpovídají tomu, čemu budova ve skutečnosti slouží. Z výšky, ze které ho mohou obdivovat lidé cestující na nedaléké letiště, připomíná vodní vír či hejno ryb z mořských hlubin. Přímo ho také obklopuje vodní hladina mělké nádrže, podtrhující charakter celé stavby.


Celkový organický tvar budovy se zdá více než logický vzhledem k jejímu využití a fasáda tvořená hliníkovými pláty odráží světlo a barvu oblohy, podobně jako hladina vody. Motiv mořského víru lze vyložit i jinak, zvážíme-li, že hlavním posláním je vtáhnout návštěvníka pod hladinu a do tajemných hlubin oceánů. Myslím, že hlavní vstup do kruhového středu, ze kterého je možno zvolit mnoho různých tras s rozmanitými druhy podmořského světa, je praktický především proto, že ušetří návštěvníkům zdlouhavé čekání. Současně hned na úvod poskytuje jedinečný zážitek, díky prosklenému stropu vstupní haly, jež je zároveň i dnem akvária. Po ukončení prohlídky je možnost posedět v restauraci s výhledem na skutečné - Baltské moře.


Tato velmi moderní a elegantní stavba vznikla pomocí nejnovějších technologií a při provozu využívá například mořské vody z okolí v chladícím systému akvárií a klimatizování prostor pro veřejnost. Její tvar navíc umožňuje libovolné rozšiřování výstavy v budoucnu pouhým přidáním dalšího ramene do pomyslné hvědice, případně jeho prodloužením a to vše bez narušení charakteru celého objektu či omezení plynulého provozu.
Jsem přesvědčená, že existuje ještě mnoho dalších důvodů, proč by tato stavba měla být v budoucnu stále působivá a skvěle plnit svou funkci. Uvedla jsem pouze zlomek, který je možno pochytit i bez osobní zkušenosti a možnosti zažít atmosféru, která nepochybně návštěvníky okouzlí a vtáhne je do jiného světa. Jedinečný prostor, který nedaleko dánského hlavního města v minulém roce vznikl, se bezesporu stane neodmyslitelným bodem programu desetitisíců návštěvníků ročně, ať už je to letos nebo za dalších třicet let.


Žádné komentáře:

Okomentovat