Budovu, jenž jsem si zvolil, jsem před
hledáním objektu pro tento úkol neznal, a jelikož jsem nikdy v
Dánsku nebyl, neměl jsem ji ani možnost osobně spatřit nebo
spíše „prožít“, po jejím důkladném prostudování mám ale
určitě chuť tuto skutečnost změnit.
Jedná se o Dětský kulturní dům v
Kodani – budovu pro děti a mládež do osmnácti let, pro koho je
budova určena je ostatně patrné na první pohled, z vnější
totiž působí tento dům jako z nějakého dětského snu. K
dosažení tohoto efektu museli architekti z místních ateliérů
Dorte
Mandrup a Nøhr & Sigsgaard
nahlédnout do své představivosti a zavzpomínat na to, jaké to je
být dítětem, s čímž jim děti samotné při plánování jistě
nemálo pomohly.
Na svých okrajích budova navazuje na
sousedící budovy ve výšce okapů, čímž „ctí“ výškovou
strukturu bloku a výrazný výškový rozdíl mezi sousedícími
budovami se stává takřka přehlédnutelným. Umístění budovy na
rohu městského bloku naskytuje možnost utvoření skryté zahrádky
(hřiště) ve vnitřním dvorku, do kterého je pomocí snižující
se střechy umožněno proniknutí slunečních paprsků.
Okenní otvory rozdílných velikostí
(a do jisté míry i tvarů) jsou umístěné po celém povrchu možná
až poněkud infantilně, díky tomu dochází k odbourání
vizuálního odlišení střechy a fasády, což je ještě posíleno
použitím stejného materiálu pro celý povrch.
Vnitřní prostory mají působit jako hora, jsou otevřené a díky hojnému počtu oken bohatě prosvětlené. Rampa, s umístěním lezeckých prvků stoupající podél schodiště utvoření pocitu stoupání po hoře jistě dožívá, velikost oken zajišťuje navození pocitu většího propojení s přírodou, stropy stoupající do výšky od středu k okrajům body poskytují možnost rozčlenění prostor do několika výškových rovin. Pocitově tak slouží centrální prostor jako nejvíce společenský a místnosti nacházející se dále či výše od středu soukromějšími, útulnějšími a „více účelově sloužícími“.
Nepravidelnost prostor dodává jistou
porci dynamiky, například v právě již zmíněné části se
stoupáním právě stoupající střecha a zužování samotného
prostoru přímo nabádá k tomu, aby si tuto „horu“ člověk
vystoupal, prožil to každodenní dobrodružství toho býti
dítětem.
Takových momentů je zde více,
posuďte sami dle obrázků.
Vlastnosti, které podle mě nejlépe
vystihují tuto budovu jsou: hravost, dobrodružnost, uctivost.
Hravost i dobrodružnost jsem již popsal, měl bych tedy také
vysvětlit v čem vidím uctivost. Jak již jsem zmínil, budova
jistým způsobem „ctí“ výškovou strukturu bloku, proložíme-li
pomyslnou paralelu, můžeme si představit dětské kulturní
centrum jako dítě, které má úctu ke starším (sousedícím
domům). Jiná interpretace by mohla být že se „drží“
sousedících („dospělých“) domů.
Tyto vlastnosti jsou také hlavním
důvodem toho, proč si myslím, že bude budova Kodaňského
dětského kulturního centra aktuální i za 30 let – zůstane i
nadále „dítětem“, které v ní vidím. Hravost k budově pro
děti a mládež neodmyslitelně patří, dobrodružnost a
dynamičnost je ale to, co jí společně s mnoha generacemi
dospívajících dobrodruhů nedá zevšednět. Uctivost zajistí
budově stálé čestné místo a sousední budovy i v případě
budoucích přestaveb zanechají na kulturním centru svoji pozitivní
stopu – základní tvarovou koncepci dětského centra.
Žádné komentáře:
Okomentovat