Mám
pocit, že ona přetrvávající kvalita budovy vychází hlavně z
její funkce, celkově jejího výrazu fasády a materiálů. Totiž,
aniž by to člověk potřeboval vědět je zřejmé, že se jedná o
budovu s velmi specifickou funkcí, takovou která už tak předesílá něco co by mělo vydržet dost dlouho. Některými prvky, velmi se
vymezující oproti okolním stavbám – nejčastěji klasicistními
činžáky, ale i zajímavý industriální komplex bývalého
pivovaru, dnes prosperující multikulturní prostor – a některými
prvky právě naopak skvěle padnoucí a odpovídající na kontext
okolí.
Absence
oken je jedním z těch vymezujících se detailů. Když už se
najdou jedná se spíše o světlíky, nebo o rovnou celé prosklené
patro. Ony světlíky nacházející se v přízemí mají svůj
dopad na atmosféru vnitřního vstupního prostoru, kde se nachází
informační pult. Světlíky propouštějí dostatečně mnoho
světla, aby vyrovnaly velmi bez kompromisní obklad interiéru z
tmavého dřeva. Na člověka tak působí zároveň tíha
majestátního obkladu a knihovny (jsem zastáncem, že nejlepší
doplněk interiéru jsou stěny plné knih – vypadají prostě
skvěle a dokáží dotvořit právě tu atmosféru něčeho
posvátného a něčeho, čeho si máme vážit), ale pak tam jsou ty
světlíky, které příjemně dělí prostor a zahání v člověku
pocity úzkosti z té vší majestátnosti kolem a připomínají
vnější svět, díky nim si právě člověk nebude mít problém
sednout a odvážit se i na nějakou z knih sáhnout a pročíst.
Již
jsem zmínila pocit, který člověk dostane když vejde – jakoby
se ocitl v jiném světě. V tomto okamžiku se vrátím k fasádě.
Ona už totiž sama trochu působí jak z jiného světa. Každá z
hmot pěti pater je vůči ostatním různými způsoby pootočená
nebo vykouslá, dává to tak vzniknout takovým arkýřovitým
prostorům a přejemně to tak člení a rozehrává celkovou hmotu
budovy, která tak díky tomu velmi přívětivě spolupracuje s
okolím. Velmi jsem ocenila intimnost vchodu, schovaného v nice,
obložený dřevem, najednou, hodně jinak působícím, než zbytek
celé budovy. Stále dá velmi dobře zvenku vypozorovat jak funguje
půdorys a vnitřní provozy domu – myslím, že tohle je takový
univerzální znak dobré architektury, prostě to nepůsobí jako
póza.
Mimo
zmíněné pootočení pater vůči sobě, každý z těchto
betonových bloků je celý pokryt reliéfem. Jedná se o různě
roztříštěné kresby slavných architektur. Definitivně je to
hlavní motiv budovy, které dodává auru mystična, mě to evokuje
až egyptské nástěnné malby a hieroglyfy z hrobek starých králů
– tak jaká architektura má přežít víc než ta s takovými
atributy věčnosti? Sice by se na tohle dalo říct, že počítat
dekor fasády, za architektonickou kvalitu se nedá, že je to jen
formalismus, ale už kvůli výše zmíněným důvodům si myslím,
že tato stavba by měla nesporné kvality i bez zdobné fasády.
Možná až trochu přehnaně subjektivní a sentimentální
interpretací nejvyššího patra, jehož převis je zespoda z
lesklého kovu, ve kterém člověk vidí svůj odraz, když stojí
přímo pod ním. Skoro jako by budova hledala v odrazu další
architekty do svých výstavních prostor.
Žádné komentáře:
Okomentovat