úterý 21. června 2016

Zkušenosti z cest

   Ze všech navštívených měst mě nejvíce zaujalo Brno. Vždy jsem Brnem jen letmo projížděla a tak jsem ho znala spíše jen z fotek. V Brně jsme měli možnost navštívit několik staveb, během opravdu krátkého času. Díky rychlým přesunům jsme měli možnost bezprostředního srovnání několika slohů a různých přístupů architektů. Nejzajímavější bylo srovnání vily Stiassni a vily Tugendhat, které byly postaveny přibližně ve stejných letech. Skvělé také bylo, že nás v mnohých stavbách provázeli přímo autoři, kteří nám vyprávěli své zkušenosti a poukazovali na věci, kterých bych si sama nejspíše nevšimla.

   Vila Tugendhat byla pro mě rozhodně jedním z nejlepších zážitků. Vilu jsem se chystala navštívit už několik let. Hned, když jsme do vily vstoupili, dýchlo na nás kouzlo jednoduchosti a zároveň elegantnosti interiéru vily. Nejsilnější zážitek přišel v dolní obývací místnosti, kde se nachází proslulá onyxová stěna. My jsme jí díky skvělému načasování, při západu slunce, měli možnost vidět v úžasném červeném zabarvení. Vila má také skvělé technické vymoženosti, jako jsou zasunovací okna, která umožňují spojení interiéru s rozlehlou zahradou. Ludwig Mies van der Rohe navrhl vynikající nadčasovou vilu, které i když je téměř sto let, vyrovná se leckteré soudobé stavbě.

   První ročník beru rozhodně jako skvělou zkušenost. Na FUA oceňuji především osobitý, individuální přístup a chuť se nám věnovat. Na vedoucích ateliéru je vidět, že je práce baví. Z čeho jsem také nadšená, je ateliér samotný. Jeho atmosféra a způsob fungování, možnosti se kohokoli na cokoli zeptat, jsou skvělé. Co mě na druhou stranu zklamalo, byly některá zadání. Samozřejmě, že každému něco nesedne, to je jasné. Mě, ale mrzelo, že některá zadání nebyla úplně domyšlená a domýšlela se až za chodu. Někdy jsme zadání viděli poprvé napsané jen několik dní před odevzdáním. Chápu, že zadání se může postupně vyvíjet, ale upřednostnila bych, kdyby se nejzásadnější body domyslely, ještě než se nám zadání dá. Protože když je na určité téma měsíc času a z toho dva týdny řešíme jen zadání, přijde mi to škoda, jelikož by naše práce mohli být mnohem lepší a propracovanější.

Žádné komentáře:

Okomentovat