středa 22. června 2016

Rok experimentů



V Čechách jsem jen necelé dva roky, ale za sebou již mám velký zážitek. Tomu posloužil i rok studia na fakultě architektury Technické Univerzity v Liberci.
To, co jsem zažila za celý rok studia, nikdy bych neočekávala.
Seznámila jsem se s velkým množstvím skvělých lidí a navštívila hodně kouzelných míst.
Dobrodružství se začalo od cesty do hranice z Polskem, v zimě, pěšky. Jak jsme zkoumali most, který museli opravit, jak jsme měli mokré boty a se ohřívali borščem na okrájí Čech během přestávky.
Potom bylo společné putování do Brna – to, co se líbilo mě nejvíce. I když cesta byla dlouhá, projela jsem jí jedním dechem. Moc jsem se těšila až budu mít možnost procházet brněnskými uličkami a cítit zvláštní atmosféru tohohle města. Dvě brněnské stavby se mi líbily nejvíce – vila Tugendhat a Jurkovičova vila, i když oni jsou uplně protikladné. Udivily mě jednoduchost a funkčnost stavby od Miesa van der Rohe. Světlost a otevřenost prostoru, unikátnost, technický a životní vzhled na stavění.Přisnost forem, barev, dokonalost a přímé čáry – je ve všem Mies van der Rohe. Do teď nemůžu uvěřit, jak v minulém století člověk mohl vytvořit výtvarné dílo, tak dokonale sloužící člověku funkčně, esteticky, obyčejně a přitom vypadat tak perfektně.
Jiný svět– dílo Dušana Jurkoviče, jeho vila. Je to hravost, ornament, barevnost, přírodní materiály, folklor, pohodlí. Tam se chce žit pořad, vychovávat rodinu, pěstovat rostliny, vařit a přijímat hosti. Mohla jsem trávit hodiny prohlížením každého detailu interieru. Buď to arkýř, lustr, schody nebo zábradlí balkonu. Každý detail dělá obydlenost a dodává kouzelnost.
Ani na chvíli jsem nelitovala, že jsem jela do Brna, byl to velký zážitek. Jako i celý rok studia na fakultě.
Padaní, rozlety, úspěchy, rozčarování. Poznávat život z nových stran a podivovat se každý den a objevovat něco úplně nového a dřív neznámého. Objevovat v sobě různé možnosti a experimentovat, experimentovat, experimentovat. Chapat, že něco jde špatně a nefunguje jak by mělo a opravovat, předělávatnacházet alternativní cestičky k úspěchu a mít úspěch. Hlavně – držet se svého toužebného návrhu a vest ho k dokonalosti.
Byl to velký krok v začínáni a nová etapa života jako mladého tvůrce.

Žádné komentáře:

Okomentovat