středa 30. prosince 2015

Starokatolický kostel, Husova, Jablonec nad Nisou


Cesta na určené místo a to ke kostelu Povýšení sv. Kříže v Jablonci nad Nisou nebyla z Liberce nijak složitá ani úmorná. Nasedla jsem na autobus na zastávce Poliklinika a jela jsem až na zastávku Jablonec nad Nisou, náměstí Boženy Němcové, kde už stačilo ujít jen pár kroků ke kostelu. Tuto cestu jsem podnikla hned dvakrát a pokaždé jsem objevila něco nového, co mě zaujalo.

Kostel Povýšení sv. Kříže se nachází na rohu ulice Husova. Před kostelem je stále nějaký ruch a šum, ať už je to od aut, autobusů nebo od procházejících lidí. Otázkou je, kolik lidí si vůbec všimne, že je zde kostel. Kdyby totiž neměl věž, mohl by být považován za obyčejný dům.

Má první návštěva toho to místa nebyla příliš podle mých představ. Pochmurné počasí, které ten den bylo, dávalo místu zvláštní atmosféru. Za ujal mě však vchod, kde po stranách portálu jsou dva strážící andělé. Když jsem vystoupala po kamenných schodech, se zklamáním jsem zjistila, že je zavřeno. To mi ale v tu chvíli tak nevadilo. Alespoň jsem si prohlídla okolí stavby a samotnou věž, na které se nacházejí hodiny a zajímavá secesní střecha. Celý kostel je oplocen, takže pokud člověk nechce porušit zákon a přelézt plot nemůže si stavbu obejít a prohlídnout si ji zezadu. Trochu zklamaná a trochu potěšená z naleznutí kostela se vracím čekat na autobusovou zastávku.

Druhá návštěva byla už o něco více úspěšná. Konečně jsem mohla vstoupit do interiéru kostela. Vnitřní prostor je velmi jednoduchý a stěny nezdobí žádné obrazy jen drobné a decentní reliéfy. Jsou zde umístěna zajímavá kovová světla, na kterých jsou vždy tři žárovky. Za oltářem je zeď nabarvená na modro a po stranách jsou namalované dva kříže a tři kalichy. Samotný oltář stráží další dva strážní andělé. V pření části lodi je umístěno klavírní křídlo, využívané při koncertech. Je zde třináct řad lavic a každá lavice je nejspíše určená pro pět až šest osob. Jsou velmi zajímavě vyřezávané. Po stranách mají drobný a jednoduchý dekor. Celý prostor je vzdušný a velkými secesními okny prostupuje světlo. Když se otočím, uvidím jednoduché bílé varhany, které jsou ozdobou kůru. Pomalu odcházím a užívám si samotný prostor.

V tomto kostele se jednou za čas pořádají koncerty a já se těším na další návštěvu tohoto místa spojenou s novým kulturním zážitkem.
http://www.virtualtravel.cz/jablonec-nad-nisou/kostel-povyseni-svateho-krize.html

Žádné komentáře:

Okomentovat