čtvrtek 10. prosince 2015

REKTORÁT A INFORMAČNÍ CENTRUM TECHNICKÉ UNIVERZITY LIBEREC

       Každý den chodím kolem téhle relativně nové budovy rektorátu TUL a pokaždé je to právě tato budova, ke které se stačí můj pohled, jako první. Na tom něco musí být...

       Tato stavba, jenž se stala dominantním středem libereckého kampusu, na mě velmi osobitě a jedinečně působí. Při pohledu na horní patra této prosklené stavby, mám pocit, jako by na mě budova padala, nebo jako kdybych se dokonce kácela já sama. A to ve mně vyvolává určitý respekt ze stavby.

       Skleněné opláštění stavbu odlehčuje a dává jí pocit, jakési svobody. Kontrastem k ní, se stává přilehlá, stupňovitá rampa ze dřeva, která tvoří určitý masiv a drží tuto její svobodu při zemi. Tato terasa se stala místem, kam si studenti chodí odpočinout, najíst se a studovat, nebo jen přemýšlet, a díky tomu se stala nedílnou součástí libereckého kampusu.

      Když po rampě vystoupám nahoru a projdu prosklenými dveřmi, objevím se v krásně zařízené kavárně, kde si spousta studentů dá ráda nějakou mlsku. Já se tu také usadím, dám si své oblíbené capuccino, a sleduji ten pozoruhodný výhled na celý kampus a dění v něm. Začnu přemýšlet nad tím, jaký by byl asi výhled z horního patra budovy. Poté, co zaplatím a vyjdu, po snad nikdy nekončících schodech, jsem docela zklamaná, protože hezký výhled si zabírají kanceláře pro sebe a mně se umožňuje výhled jen směrem na průmyslovější část Liberce. No nic, nezbývá mi nic jiného, než sejít dolů a jít se podívat na zadní část Rektorátu.

      Vyjdu ze dveří a objevím se v uličce, která dělí budovu E a Rektorát. Ulička je podle mě temná a ponurá, ale svůj účel splňuje a to je důležité. Horší to je, když se postavím, z boční strany této asymetrické budovy a ta na mne začne působit nepřirozeně a vynuceně. Jak kdyby už nezbýval čas na lepší zakončení. Je to škoda, protože snad každý, kdo tuto stavbu nezná, čeká, že elegantní přední strana, bude mít promyšlenější zakončení.


      Od budovy odcházím plná myšlenek... A už se moc těším na to, až vykoukne jarní sluníčko a já si budu moci jít sednout a relaxovat na terasu.





Žádné komentáře:

Okomentovat