čtvrtek 10. října 2013

Gabriela Sládečková - klika


    Kvalitní kliku můžeme podle mého názoru hodnotit ze tří aspektů: formy, doteku a materiálu. Forma kliky, kterou mám doma na vstupních dveřích je sice jednoduchá, avšak velmi funkční. Zvolený tvar madla sedí do ruky, a působí příjemně. Plastový potah bohužel kazí estetický dojem, navíc po letech používání ztrácí barvu. Při hledání inspirace jsem se možná podvědomě zaměřila spíše na „jednodušší“ kliky, jejihž krása je hlavně v utilitě.


    Rodinný dům ve Vraném nad Vltavou, materiál: plast, kovová výztuž

    Walter Gropius (1923), materiál: chrom, mosaz

    Pro někoho obyčejná, pro mne nadčasová – klika od Waltera Gropia se stala základem pro mnoho designérů a setkáváme se s jejími podobami dodnes. Madlo je vcelku logicky rozděleno na dvě části: zaoblenou, určenou pro úchyt a hranatou část spojující kliku s dveřmi.

    Wilhelm Wagenfeld (1928), materiál: bronz

    Můj oblíbený dům ve Vršovicích, Voroněžská ulice

    Z hlediska materiálu mne nejvíce zaujaly kliky bronzové, případně z jiných barevných kovů, které časem stárnou a získávají patinu. Na rozdíl od plastových klik stárnutí materiálu v tomto případě přidává na hodnotě. Klika, na které jsou vidět stopy rukou které za ní braly po několik let a pořád vypadá dobře, sama o sobě vypovídá o její kvalitě.

    Bartoli design, materiál: mosaz & zirkon, chrom

    Eric Parry, Galerie Sebastian &Barquet v Londýně
    Ludwig Witgenstein

    Dieter Rams (1999), materiál: matně poniklovaný zamak (zinek+příměsi)

    Ulna - klika tvarovaná pro možné otevírání i loktem, materiál: hliník

    Aldo Bakker

      Pro mne nejdůležitějším aspektem je dotek a celkový pocit, který mám, když za kliku beru. Ovlivňuje totiž jak formu, tak materiál. Proto mne zaujaly hlavně návrhy, u kterých se autoři soustředili na kontakt s rukou, popřípadě i mysleli na alternativní způsoby uchopení madla.


      Orco Quadro

      Přílišná ergonomie kliky může ale působit vyumělkovaně. Myslím si, že krása spočívá v detailu, kterého si na první pohled ani nemusíte všimnout. O to víc vás překvapí a vryje se vám do paměti. Co možná nejvíce mne proto ovlivnila klika Orco Quadro - na první pohled nevyrazná, avšak bořící všechny doposavadní představy o klice. Rovné madlo vychází přímo ze dveří, navíc směřuje vzhůru. Pro její otevření musíte dostat kliku do vodorovné polohy a tím jí „zklidnit“.
      U mého projektu bych chtěla dosáhnout stejného efektu. Můj návrh by měl na první pohled působit střídmě, ovšem po bližším prozkoumání by člověk pocítil právě daný detail, který by kliku učinil nezapomenutelnou.





Žádné komentáře:

Okomentovat