pátek 11. října 2013

Klika / Jakub Trčka

Jakub Trčka


1.

Klika, jež máme doma. Zdánlivě nevýznamný segment, se kterým jsem prakticky denně přicházel do styku, aniž bych si uvědomoval, jestli je z praktického hlediska co nejpohodlnější, kolik věcí usnadňuje, nebo naopak. 


2.


Domnívám se, že klika je tak všední záležitost, že poslední co by se na ní mělo řešit je ergonomie, a „vizuální re-design“. Její subtilnost umožňuje milióny variant přetvarování, což de-facto není žádné posunutí konceptu kliky jako takové vpřed. Tento úkol, jsem nepochopil jako navržení nového madla z materiálu, který Vám bude příjemný na dotek, naopak tuto všední záležitost se budu snažit navrhnout tak, aby byla z hlediska uživatele co nejpraktičtější. 


Referenční kliky




Tento typ kliky na protipožárních dveřích mne v podstatě inspiroval k návrhu, jenž by zahrnoval podobný mechanismus. Fascinují mně, jelikož k otevření dveří je zapotřebí pouze opření se, popř. potáhnutí, na jakémkoliv místě po celé délce kliky.








3.

Již v první fázi jsem se snažil o to, aby klika byla natvarovaná takovým způsobem aby ji uživatel mohl použít i nouzově v případě, že nebude mít volnou ruku, což však vedlo k tomu, že jsem se od vzhledu klasické kliky čím dál více oddaloval.








V první fázi, jsem klice ponechal klasický mechanismus, avšak s již výše zmíněnou "vychytávkou", která umožní kliku použít i v případě kdy má uživatel obě ruce zaneprázdněné.


Druhou fázi navrhvnání jsem pak věnoval větší pozornosti principu protipožárního mechanismu otevírání dveří, kde by nebylo potřeba vubec brát za kliku klasickým způsobem. Namísto tohoto konvenčního principu, bych použil pouze tyč, do které by se stačilo jen zapřít, popř. ji potáhnout k sobě.

Žádné komentáře:

Okomentovat