pátek 11. října 2013

Klika - Jan Balcar

Klika. Procházeje bytem a vzpomínaje na úkol jsem zostuzen pátral v paměti po klikách, kterých jsem byť jen při této drobné obchůzce použil. Nenapadala mě jediná. Ztrápeně jsem obhlížel všechny dveře kterými jsem toho dne prošel a začal náročnou rekapitulaci, která by charakterizovala můj dlouhodobý nezájem o nástroj, kterým otevíráme překážky mezi jednotlivými místnostmi ve kterých se pohybujeme, či dokonce aktivně trvale žijeme.


Tak jsem odhalil, že ke klice přistupuji převážně jako k nástroji, tichému společníkovi který mi svou bezpečnou jistotou dovoluje ať už hrubě, či loktem, popřípadě i kopem otevírat bariéry, jež představují optické, faktické či pocitové oddělení dvou prostorů a klika je sama o sobě klíčem k dalšímu účelu, který tento prostor zastupuje.


Avšak, je tato funkce tím jediným co kliky kterých jsem si v životě “nevšiml” nesou za informaci a je tato informace správně přečtena. Nikoliv. Kliky to nejsou nudné, špatné, či snad ošklivé (ne že by mi příslušelo to hodnotit), plní pouze svou funkci a plní ji velmi dobře. Jejich přítomnost není rušivým elementem, nestrhávají pozornost, vzorně sekundují objektu v tiché souhře. Tak jsou často mé kliky z minulosti tichými vzornými společníky, kterých jsem si nevšiml.


Rozhodl jsem se tedy pojmout kliku rovněž jako sekundanta prostoru, ve kterém se nalézají. Také jsem se ovšem rozhodl (tedy pokouším se) sladit prostor (převážně dveřní) s tvarovým a barevným řešením kliky… bla bla bla stejně už to asi nikdo nečte!

Kliky (dle přání zadavatelů)

Není jich deset, za to se omlouvám. Pokud má však člověk zvolit deset klik které ho ovlivnili, nebo posunuli dál, je to úkol zdaleka nemožný. Myslím, že by byla chyba vytáhnout náhodných deset klik z google a něco k nim napsat (neříkám že já je z googlu nevytáhl), proto jsem vytáhl pouze tři, avšak dalo by se říct že nenáhodné, v kombinacích (často více materiálových než tvarových), které mě zaujali.




Colombo Design
Zajímavá materiálová kombinace a přidaná hodnota ve formě klínu pod dveře.


Colombo Design (Adrian Candela)
Opět materiálová kombinace hravost tvarů, které si přes svou výstřednost zachovávají eleganci a neupoutávají tolik nezbytné pozornosti.


Valentin Garal
Ručně vyrobené dveřní kliky (či spíše koule) technikou otáčení na soustruhu.



Kombinace dřevo, kov

Mě blízkým materiálem je dřevo, jež je nositelem jisté a patrné unikátnosti. Každý kus nehledě na stejné tvarové řešení je nestejně protkán unikátní žilkovanou kresbou, jejíž charakter je určujícím i pro výsledný dojem, kterým klika působí na člověka. Kresba a druh dřeva by v případě mé kliky měly být hlavními nositeli  výsledného vzhledu. 

Dřevo je rovněž materiálem, v jehož blízkosti se většina z nás (ač mladší generace už zná jen kresbu desek tištěných spojů) pohybuje od mládí. Materiál je to teplý, velmi příjemný na omak a kontakt s ním je zpravidla důvěrnější než s odtažitým, avšak neméně kovem.

Kov je, nebo se snad pokouším aby byl, v případě mé kliky nositelem funkce a spolehlivosti. Jak se dřevo zdá příjemným a známým, kov jest naproti tomu odměřeným, však pevným a funkčním. Jeho přednost spočívá v jistotě kterou člověku, který jej vnímá jako součást nástroje nabízí. 

Proto volba na jednoduchou, nekomplikovanou a doufejme funkční kombinaci dvou materiálů, které jsou v podstatě naprosto esenciálními v životě každého z nás. Kov jako symbol spolehlivosti a funkce (opatřen jednoduše přiznaným konstrukčním prvek), dřevo jako přiblížení a zosobnění kontaktu, ke kterému dochází v podstatě neustále. Klika by tak měla působit příjemným a spolehlivým dojmem, ve kterém by měla být blízka širokému spektru lidí. 

Tvarové řešení

Tvary jsou zvoleny záměrně jednoduše, ač nejsou zdaleka finální a forma hledání stále probíhá (obzvlášť ubohé vizualizace by mohli být značně matoucí) a probíhat bude. Dřevu vtisknutý tvar je jednoduchý pravidelný a s bohatostí dřeva jako materiálu i lehce konstrastující. Kov poté nese tvar čistě funkční, jehož estetika (pokud nějaká to přísluší pozorovateli hodnotit) je čistě v proporcích profilu a volbě jeho povrchové úpravy.

















Studie verze madla a alternativní otevírání tlakem dolů - Předejití trhání šatstva, pro dva kotvící body 



























Vizualizace (nepříliš povedené)



Zúžení není patrné jak bylo zamýšleno, avšak je patrno z půdorysu na přiloženém obrátku.

Studie práce s překližkou, jako alternativa masivu, ohýbání... podobná tvarová řešení (vizualizace tomu neodpovídají, jsou až odporné)


Omlouvám se za:



  • Pozdější odevzdání
  • pochybný formát
  • spoustu textu
  • a pravopisné chyby
Děkuji

1 komentář:

  1. Často je lepší umět formulovat svoje myšlenky do jednoho jasného odstavce, než dlouze rozmělňovat hlavní myšlenku a omlouvat své chyby.
    Kombinace dřevo (příjemné na dotyk) a kov (vydrží dlouhodobé namáhání) je dobrá a osvědčená cesta.
    Pokuste se do středy dát návrhům přesnější rozměry a nejlépe i pracovní model (z kartónu, lepenky). Hlavně půjde o úchop.

    OdpovědětVymazat