úterý 18. listopadu 2014

Pozorovatelovo okno

Pozorovatelovo okno
Moje okno je okno bunkru, šmírárny. Nějakého pozorovatele. Vychází z mého okna domácího, které je doplňující součástí striktně vyrovnaných řad klasických panelákových ''plasťáků''. Mate samo o sobě. Již v minulém příspěvku jsem o Mém domácím okně zmiňovala, jak je nedílnou součástí mého pokoje. Jak je s přirozeností vychytrale skryté, maskované a neprostupné. Je mou osobní pozorovatelnou protějšího paneláku, který mi nabízí úplné divadlo. 
Stejně tak moje okno je určené pro kdejakého pozorovatele, šmíráka, okukovatele,...je nepřístupné, masivní, striktní, na první pohled s omezeným výhledem skrz kukaně. Svůj návrh jsem posunula a využila variabilitu, hravost a zároveň částečné otevření, i když chci uchovat stálou nepřístupnost. Ponechat pozorovateli tajemnost a skrytost.

1. Fáze - 


1. Fáze
Vycházím ze svého okna domácího, kde pro mě ústředním motivem je krytí mou malebnou záclonkou a urvanýma žaluziema. Držím se stále určité škvíry, prostupu světla, štěrbiny,...velkým oslovitelem pro mě je Le Corbusiér a jeho La Toretta, stejně tak po výletu do Polska jedna vila z 60. let nedaleko funcionalistické Wuwy. Docházím postupně spíše k horizontálním tvarům. Chci tam určitou mechanickou pohyblivost, jednoduchost a hravost.

1. Fáze
Dělám postupně opakovatelný motiv, stejně tak jako jsou moje neotevíratelné žaluzie. Udávám tomu motiv pádel, nějakých podlouhlých obdelníkových tvarů, které se dají otáčet. Vytváří mi to tak moji škvíru a zároveň to můžu zavřít. Stejně tak jako to mám horizontálně se to snažím dát vertikálně a propojit obě možnosti. Může to tak tvořit různý prostup světla, nahodilost a variabilitu.
1. Fáze
 Zabývám se zároveň velikostí, celkovým tvarem a tak. Líbí se mi, že člověk různých velikostí může koukat z různých výšek a tak.

2. Fáze -  

1. Fáze
Zabývám se zároveň otevíratelností, aby okno bylo funkční a stále splňovalo svoje podmínky. Proto nakonec zvětšuji jednotlivé díly a posazuji je spíše za sebe. Chci zachovat zároveň stále určitou mechanickou pohyblivost a tak chci spíše více vrstev, proměnlivost a zároveň zachovatelnost. Dělám tak nejdříve čtyři za sebou posazené obdelníkové desky umístěné v kolejničkách, které jsou různorodé, dá se s nimi pohybovat a navzájem se kryjí. V některých umístěné škvíry umožňují pohled člověka a prostup světla. Umístění mám spíše horizontální a jednotlivé štěrbiny desek v mé výšce pohledu. 
1. Fáze
 V úplném mém návrhu mám přidanou ještě pátou desku, která má pouze obvodový rám, jinak je celá prosklená a umožňuje tak maximální prosvětlení při zavřeném okně.

Izolaci mezi jednotlivými deskami a jezdci řeším vzájemně těsným dosednutím desek, které kryjí prostor, po kterém se pohybují. Zároveň vnější díly z interiéru a exteriéru přímo lícují se zdí a tak úplně vynechávám parapet. 

1. Fáze
Celkově mi jde o masivitu a zachování neprostupnosti 

1. Fáze
zároveň s určitou hravostí, variabilitou a funkčností.
1. Fáze







2. Fáze



2. Fáze



2. Fáze



Žádné komentáře:

Okomentovat