OKNO DOMÁCÍ
Pro zaměření jsem si vybrala okno
doma v obýváku – je to největší okno v našem domě, první
věc, které si nově příchozí všimne. Naše okno nabízí pohled
do přírody a my často od hostů slýcháme: ,,Na to bych se mohl
koukat celý den!“
Krajina venku tak vlastně tvoří součást
interiéru. Domnívám
se ale, že na toto místo bylo okno špatně zvoleno. Nejen kvůli
tomu, že rám brání výhledu, ale také kvůli tomu, že na okenní
parapet dáváme hodně věcí – převážně květin. A tak okno,
které se vlastně skládá ze dvou stejných oken a je složeno z
několika křídel, nikdy neotevíráme.
REFERENCEInspirovala jsem se okny zdánlivě obyčejnými, ale zajímavě a prakticky členěnými.
|
Josef Karel Říha, budova s pasáží Vlasty Buriana, 1930 |
|
Opletalova 4, Praha |
|
Na Ovčinách 4, Praha |
|
Josef Kaiser a Heinz Aust, Kino International, Berlín, 1963 |
|
Petr Burian, Bytový dům s tělocvičnou, 2011
|
NávrhVe svém návrhu jsem chtěla propojit interiér s exteriérem, dát co největší prostor výhledu, ale zároveň zachovat i charakter okna.
|
schematické hledání tvaru, členění |
Protože mě fascinuje lidská tendence pořád něco někam odkládat a něco si zdobit, narážím na to využitím svého parapetu. Nechci, aby zůstal nevyužit, zároveň mne u okna trochu rozčiluje, nechci, aby se z něj stalo odkladiště. Co s ním? A proč si lidé vlastně zdobí okna, která vedou do přírody? A jak propojit téma parapetu s oknem?
Zpětně jsem dohledávala reference k podobnému tématu a zjišťuji, že podobnému propojení okna s květinami či s celým domem se věnuje např. Ryue Nishizawa.
|
Ryue Nishizawa, Garden and House |
Dále hledám inspiraci i jinde než jen mezi okny - existují např. tzv. vertical gardens, zabývám se otázkou, zda a jak lze květiny pěstovat přímo v okně.
Žádné komentáře:
Okomentovat