úterý 18. listopadu 2014

Okno

OKNO DOMÁCÍ
Pro zaměření jsem si vybrala okno doma v obýváku – je to největší okno v našem domě, první věc, které si nově příchozí všimne. Naše okno nabízí pohled do přírody a my často od hostů slýcháme: ,,Na to bych se mohl koukat celý den!“
Krajina venku tak vlastně tvoří součást interiéru. Domnívám se ale, že na toto místo bylo okno špatně zvoleno. Nejen kvůli tomu, že rám brání výhledu, ale také kvůli tomu, že na okenní parapet dáváme hodně věcí – převážně květin. A tak okno, které se vlastně skládá ze dvou stejných oken a je složeno z několika křídel, nikdy neotevíráme.




REFERENCE
Inspirovala jsem se okny zdánlivě obyčejnými, ale zajímavě a prakticky členěnými.

Josef Karel Říha, budova s pasáží Vlasty Buriana, 1930
Opletalova 4, Praha
Na Ovčinách 4, Praha
Josef Kaiser a Heinz Aust, Kino International, Berlín, 1963
Petr Burian, Bytový dům s tělocvičnou, 2011


NávrhVe svém návrhu jsem chtěla propojit interiér s exteriérem, dát co největší prostor výhledu, ale zároveň zachovat i charakter okna.



schematické hledání tvaru, členění
Protože mě fascinuje lidská tendence pořád něco někam odkládat a něco si zdobit, narážím na to využitím svého parapetu. Nechci, aby zůstal nevyužit, zároveň mne u okna trochu rozčiluje, nechci, aby se z něj stalo odkladiště. Co s ním? A proč si lidé vlastně zdobí okna, která vedou do přírody? A jak propojit téma parapetu s oknem?




Zpětně jsem dohledávala reference k podobnému tématu a zjišťuji, že podobnému propojení okna s květinami či  s celým domem se věnuje např. Ryue Nishizawa.

Ryue Nishizawa, Garden and House
Dále hledám inspiraci i jinde než jen mezi okny - existují např. tzv. vertical gardens, zabývám se otázkou, zda a jak lze květiny pěstovat přímo v okně.


Žádné komentáře:

Okomentovat