středa 9. srpna 2023

Slavonice MP23 Linda Jiroutová

 

TECHNICKÉ UNIVERZITA – FAKULTA UMĚNÍ A ACHITEKTURY

 

Architektonický ateliér 1

 

Soupis Workshopů tradičních řemesel ve Slavonicích.

                            

Autorka: Linda Jiroutová 1 AA

V Liberci, červenec 2023


 

Úvod

Během desetidenního workshopu ve Slavonicích organizovaného panem Ing.arch Jiřím Židem jsme měli možnost poznat a vyzkoušet si mnoho tradičních řemesel. Pracovali jsme na místní huti SHS, kde jsme se pomocí workshopu s jednotlivými řemesly seznámili a následně jsme si je sami i vyzkoušeli. Tři hlavní pilíře, od kterých se odráží architektura, jsou tkalcovství, keramika a tesařství.


Obrázek 1 příprava vápenné pece

Obrázek 2 Pálení vápna

První zkušenosti jsme získali při přípravě pece pro pálení vápna. Bylo nutné pec vyčistit a dostavět a následně do ní vložit vápenec, po třech dnech pálení vápence, nastává rozklad, který je prováděn zahříváním jemně mleté horniny na teplotu přesahující 825 °C, a vzniká vypálené vápno, což dokládá následující chemická reakce: CaCO3 CaO + CO2. Takto vzniklé pálené vápno jsme nadále využili k další činnosti, a to hašení.  Hašení je chemická reakce, kdy pálené vápno reaguje s vodou - CaO + H2O→Ca(OH)2. Proto se musí pálené vápno skladovat mimo vlhká místa a vyhašené vápno se může skladovat ve vápenné jámě jako vápenná kaše.

Obrázek 3: vápenná kaše

Obrázek 4: Hašení vápna

 

Klenba s lunetou

Jedním z dalších projektů, na kterém jsme pracovali, byla valená klenba s lunetou. Nejprve bylo nutné postavit dřevěnou pomocnou konstrukci, která podpírala cihly a maltu, než malta získala svou pevnost. Na dřevěnou konstrukci jsme postupně kladli cihly, začátek tohoto úkolu byl snadný, ale později, jak začala vznikat klenba, se cihly musely začít štípat, a to poťukáváním kladívkem v místě, kde bylo potřeba cihlu odlomit. Používali jsme nástroje jako příložné prkno, kterým jsme cihly drželi v jedné rovině, tak aby lícovaly do řady. Dále jsme použili vodováhu, fanku pro nanášení většího množství malty a lžíci pro rovnoměrné nanášení malty. A hlavním nástrojem pro celou stavbu byla voda, protože jak se říká: „zednickým hřebíkem je voda“. Vše se podařilo, klenba se nám nezhroutila a držela pevně. Po částečném ztuhnutí malty jsme se mohli pustit do omítání. Opět zde byla možnost si vyzkoušet více technik, jako byla vápenná, sádrová a maltová omítka.

Obrázek 5: Bednění pro klenbu

Obrázek 6: nahazování omítky

Obrázek 7: průběh výstavby valené klenby

Další technikou, která nám byla ve stavební huti představena a kterou jsme na vlastní kůži poznat, byla výroba torodovaných sloupů. Naše sloupy měly jen cca 30 cm, jednalo se tedy spíše o zmenšené verze. Toto byl takový úkol, který jsme mohli dělat ve volných chvílích. Pro vytvoření takového sloupu bylo zapotřebí mít dřevo pevně uchycené svorkami, aby se s ním dobře pracovalo, a samozřejmě ostrá dláta.

Dalším z řemesel, které jsme si vyzkoušeli, bylo vytváření jílových cihel. Nejprve je nutné dobře zpracovat hlínu, ze které se cihly později vytvářejí. Je potřeba, aby byla hodně mazlavá a propracovaná a čistá, bez snítek trav a velkých kamenů. Teprve potom můžeme začít tak to zpracovanou hlínu dávat do forem. Formy jsou kovové odklápěcí rámy s kovovou podložkou. Je potřeba hlínu dobře upevňovat, po té zarovnat a opatrně vyndat z formy. Jako poslední krok je zahlazení a estetické malování na horní část.

Obrázek 8: Ukázka výroby cihel

Kovářství

Návštěva kovárny byla rovněž zajímavá exkurze.  Dozvěděli jsme se, jak se zpracovává kov pro kování. U oceli je to asi 800 až 1300 °C, tehdy se mění její struktura a je tím mnohem lépe tvarovatelná. Mistr kovárny nám předvedl stroje pro zpracování/kování, které nahrazují velká kladiva, čímž ubývá fyzické práce řemeslníkům. Nám studentům bylo umožněno vyzkoušet si vykovat hřebík, vypadalo to opravdu jednoduše, ale po té co jsem si vzala kovářské kladivo a kleště do ruky, tak jsem byla překvapena jak složitý a náročný proces to je. Při kování jako první krok je nahřát kov na požadovanou teplotu, rychle vykovat na kovadlině a následně zchladit ve vodě, je potřeba si dát pozor, i když už kov není zbarven do červena, má opravdu vysokou teplotu a snadno se o něj dá spálit.

Obrázek 9: Návštěva kovárny

Exkurze + Tkaní na tkalcovském stavu

Řemeslo tkaní jsme poznali skrze exkurzi v tkalcovské dílně na zpracování vlny v obci Strtmilov, která nese jméno jejího zakladatele Kubáka od roku 1870 a dodnes si ji předávají z generace na generaci. Exkurze zahrnovala jednotlivé kroky zpracování vlny od vlněného rouna až po vlněný koberec. Zpracování vlny: Stříhání a třídění, praní a česání, mykání, barvení vlny, předení, dopřádání, fixace a skaní, fixace a skaní

Fixaci provádíme v případech, kdy chceme získat jednopramennou přízi. Přízi svineme do přadena a na pár minut ponoříme do vroucí vody. Při sušení na spodní konec připojíme závaží, aby bylo přadeno vyrovnané.

Skaní je metoda, kdy spojíme dvě nebo více vláken a vznikne nám příze o několika pramenech. K tomu slouží speciální skací stojánek. U kolovrátku nyní roztáčíme na opačnou stranu. Po této úpravě již není nutné provádět fixaci.

Mykání je Rozvolňování vlněného rouna až na jednotlivé vlákno za pomoci ostrých hrotů. Vlákna se při tom napřímí, urovnají do podélného směru a ukládají se stejnoměrně vedle sebe ve formě pavučinky. [1]

Obrázek 10: Tkalcovský člunkový stav

Obrázek 11: Příklad tkanin na ručním stavu

Tesařství, výroba krovu

Jak jsem se již zmínila o třech pilířích architektury, tak tím třetím je tesařina. Dnes se již v praxi nepoužívá, jelikož práce je zdlouhavá a pracná. Krovy takto vytvářené jsou dnes vzácné.

Obrázek 12: dřevěný krov, omítky a valená klenby

Obrázek 13: Průběh práce na dřevěném krovu

Abychom znali celý proces zpracování dřeva od kulatiny až po krov, bylo naším úkolem postupovat krok po kroku. Prvním krokem bylo odstranit z kulatiny kůru pak začít osekávat do požadovaného tvaru. Nepoužívá se normální sekera na sekání dřeva, ale takzvaná širočina a hlavatka. Obráběním se dřevo opracovává dál pomocí hoblíků pily a následně dlát. Pro vytvoření takového krovu musí být všechno přesné a udržovat budoucí výrobek v rovině. Pilou sekerou palicí a dláty se vytvoří zářezy, které se do sebe zaklesnou, a tím vzniká tesařský spoj. My jsme použili čepování.

Obrázek 14: Sádrová omítka se vzory řemesel

V návaznosti na malty a omítky, tu bylo další zajímavé řemeslo a to štuky a římsy. Pro mě tato zkušenost byla úplně nová. Nikdy jsem si neuvědomila že se vlastně římsy vytahují pomocí železné formy, která je na takzvaném pojezdu který je ze dřeva. Opět jsme měli možnost si tuto techniku vlastnoručně osahat. Většina z nás jsme si navrhly jak by takový profil mohl vypadat a následně vytvořili. Když byla celá forma hotová mohli jsme přistoupit k samotnému tahání říms. Podklad na kterém se římsy tahali musel být důkladně vyčištěn a potřen, něčím mastným, my jsme používali vazelínu. Pak se na podložku nanesla sádra v tenkém pruhu, spíše na šířku formy. Pak už stačilo projet vozíkem s reliéfem a první část byla hotová, následně přišlo na řadu zahlazování aby vše vypadalo perfektně.

Exkurze na starou vodní pilu

V souvislosti spravování dřeva jsme se byli podívat ve starém objektu který sloužil jako vodní pila na dřevo. Byla to unikátní podívaná noc takového jsem v životě neviděla. Paní průvodkyně byla tak hodná že nám celý stroj ukázala za pochodu při práci. 




Exkurze po městě Slavonice
Město Slavonice se nachází v pohraničí nedaleko Rakouska. Toto město je známé díky tomu že dříve tudy vedly obchodní cesty. Dneska zde však žije jen něco málo přes 2000 obyvatel a je spíše známé jen z turistického pohledu. Není se čemu divit, je to opravdu zajímavé město díky své jedinečné architektonické podobě. Dalo by se připodobnit Telči tím jak působí na venek. Ráda bych vyzdvihla krásu hleneb kterých se tu nachází nespočet. Nejkrásnější z nich je sklípková, ta je vyfocená na fotografii. 




 Další zajímavou zkušeností byla keramická dílna, která byla nedaleko Slavonic. Tam jsem si všichni mohli vyzkoušet na hrnčířském kruhu, což pro mě osobně byla uplně nová zkušenost. Ve zbylém čase jsme zkoušeli i ostatními technikami bez hrnčířského kruhu.





Návštěva Ateliéru Martina Ceplechy v Maříži
Výjimečný sochař. Na toto téma jsem sepsala elaborát o jedné ze soch a ráda bych ho vložila do tohoto shrnutí z kurzu.








 



 

Žádné komentáře:

Okomentovat