úterý 5. listopadu 2013

Štěpán Mišurec - Hledání správné cesty


1. Klika - vzkazovník

Myslím si, že i klika může nést určité poselství. I tato prostá věc může mít „duši“. Zalíbily se mi návrhy italského designéra Gionata Gatta. Přišel s konceptem kliky, jejíž rukojeť má v sobě dutinu a kliky – svorky. Klika se tak stává prostředkem komunikace mezi lidmi. Gatto zvolil pro svoji řadu návrhů odvážné  motto „SMS zprávy jsou již zbytečné“. Chtěl bych se tímto konceptem inspirovat, využít prostor uvnitř rukojeti. Můj předběžný návrh vychází z jednoduchého kónického tvaru.



Vlastní návrhy:









2. Loketní klika
Občas se mi stává, že mám plné ruce a potřebuji otevřít zavřené dveře. Proto chci vytvořit kliku, která by stejně pohodlně umožňovala otevírání dveří rukou i loktem. Bude opatřena loketním žlábkem na konci rukojeti. Otevírání loktem je vhodné i pro požití v nemocnicích či pro handicapované. Moje klika má zaoblený tvar, což zajišťuje její bezpečnost a příjemné držení. Nad materiálovým řešením se stále ještě zamýšlím. Domnívám se, že nerezová ocel je vhodná, kvůli své tvrdosti, která přináší mechanickou odolnost a nenáročnost údržby.











3. Klika ve tvaru křivky krásy Williama Hogartha
Inspiroval jsem se anglickým malířem a grafikem přelomu 17. a 18. soletí , který je považován za zakladatele karikatury. Podstatná pro mě byla jeho studie Analýza krásy, kde dospěl, že krása spočívá ve vlnité linii. Můj návrh kliky je tvořen válcovou sinusoidou a je přizpůsoben pro otevírání rukou i loktem.






4. Ergonomie, estetika
Vycházím z hliněných modelů. Zamýšlím se nad co nejergonomičtějším řešením, ale zároveň chci, aby byla klika esteticky přijatelná. Do základního tvaru provádím řezy a tím přizpůsobuji kliku tvaru lidské ruky.




 

Žádné komentáře:

Okomentovat