Město Plzeň
je historicky dělnické a pivovarnické město. Mnozí lidé by tedy usuzovali, že
půjde o čistě industriální město bez výraznější architektury. Pravdou je, že peníze
z průmyslu daly vzniknout více než jedné unikátní stavbě a nynější průmyslové
areály se stávají industriálními památkami. Na tomto příkladu vidíme, že i z
počátku ryze dělnického města může vzejít město, které je v dnešní době živé,
mladé a v rozkvětu. Jak ve smyslu architektonickém, tak i občanském.
Adolf Loos byl významný architekt, který ve svých stavbách především
usiloval, aby účel stavby určoval i způsob, jakým bude stavba zpracována a
postavena. Důrazně odporoval dekorativním slohům a věřil, že všechno co nemá
racionální odůvodnění na objektu, by mělo být odstraněno. Dále prosazoval to,
že by budova neměla na venek nic prozrazovat a její bohatství spočívá právě
v interiéru samém.Adolf Loos je znám i díky svým návrhům interiérů. U nás
se nachází asi nejvíce jeho práce v Plzni. V interiérech Loos často
používal drahé obklady, které do určité části nahrazovali ornamenty tehdejší
secese.
Po dvou letech na oboru architektura a stavitelsví na Čvut v
Praze jsem rozhodl vydat na další z mnoha cest. Tou cestou byla škola Tul v
Liberci, fakulta umění a architektury. Dva semestry na této škole mi daly jiný
pohled na tvůrčí možnosti architekta. Statika a stavitelství v prvních fázích
ustupují do pozadí a ponechává se volnost tvůrčímu myšlení a nám danému času na
ateliéry. Tvorba je tedy více řízena citem, estetikou a designem.
Žádné komentáře:
Okomentovat