Okolí přehrady se , jak již bylo
několikrát řečeno, vyznačuje velkou škálou možností trávení
volného času, ať už mluvíme o koupání, bruslení, piknicích,
procházkách, rybaření, plážových sportech, či obyčejné
relaxaci, jakou je posezení u vody s přáteli.
Dalším významným bodem je takřka
pohádková scenérie vodního toku v kombinaci s vzrostlou vegetací
okolo, a její přirozené komunikačně výhodné umístění v
blízkosti centra města.
/////restaurační zařízení + sociálky; pěší pohyb; vstupní část/rekreační zóna
/////restaurační zařízení + sociálky; pěší pohyb; vstupní část/rekreační zóna
S využitím zejména posledních dvou bodů zamýšlím vystavět celou svou koncepci na otázce:
,,Za čím se člověk rád vrací?“
Nejde ani tak o nějakou konkrétní
věc, jako spíš o prožitek, o moment, kdy si člověk řekne:
,,teď a tady se cítím příjemně.“, které však za normálních
okolností vzniká zcela spontánně, mnohdy na nepředvídatelných
místech za nepředvídatelných okolností. Pokud se pokusíme
podobný pocit reálně vyvolat, je potřeba všechno okolo mnohem
víc konkretizovat a pokusit se zpětně všechny smyslové jevy
nalepit na materiální statky, které vytvoříme.
Takže to, za čím se člověk rád
vrací jsou kombinace vjemů, které příjemným způsobem ovlivňují
naše smysly.
(Kombinace jsou silnější, protože
se logicky hnusná hospoda s dobrým jídlem, ani krásná restaurace
s příšerným jídlem nevyrovná krásné restauraci s dobrým
jídlem.)
- Zrak a sluch dokáže pokrýt přírodní scenérie, která na přehradě existuje a není potřeba ji jakkoliv měnit. (zrak – výhled na okolí, prostředí poblíž vodě, příroda; sluch – ruchy přírody jako přirozená venkovní zvuková kulisa)
- Hmat se dá snadno uchlácholit dotykově příjemnými materiály, komfortem, či přímým kontaktem s vodou.
- Čich + chuť
Na základě propojení všech
smyslových vjemů je potřeba v okolí přehrady vytvořit prvek,
sloužící jako archetyp objektu, do nějž se člověk rád
vrací. Čímž se dostáváme k jádru koncepce, jejímž výstupem
by mohla být například polévkárna. V zásadě jde o to vytvořit
něco konkrétního až naivního a polévkárna mi jako nástroj pro
demostraci bohatě poslouží.
Kiosek, nebo malá
restaurace/hospůdka, jejíž hlavní specializací je výroba
vlastních polévek, přes klasiky po zvláštní exotické polévky,
krémy, či sezónní chlazené polévky. Podobný výrobek by totiž
dokázal pokrýt naplnění dvou zbývajících smyslů a místo by
se tak mohlo stát tím, kam se člověk rád vrací, právě
kvůlí vší své specifičnosti. Ve zkratce jde o to, vyvolat větu:
,,Jdem na přehradu na polívku.“
Nechápejte mě špatně, v zásadě
nejde o polévku, ta je v tuhle chvíli jenom symbol, koneckonců
může tam stát například domácí zmrzlinárna, či stánek s
pirohy.
Takže jen obecně popisuji na velmi
konkrétním příkladu, má to ale svůj důvod.
Co se týče umístění, přemýšlel
jsem o komunikačně jednodušším místě blíž k pláži, nejsem
si jist přímým kontaktem s vodou, resp. jak moc nad vodní hladinu
můžeme jít
+ umístění objektu do svahu a jeho
vyklonění nad cestou.
LUPIČ NÁPADŮ! POLÉVKÁRNA JE MÁ! -O--O-
OdpovědětVymazatwtf?! To není pravda
OdpovědětVymazatŠimone, polévkárna je třeba dobrá náplň,
OdpovědětVymazatale jak jste ji posunul dál?