neděle 21. dubna 2013

Poznávací centrum

Zamýšlela jsem se nad tím, co pro mě znamená poznávání/vzdělávání a co by mělo místo, kde se předávají informace (vzdělává se) obsahovat. 

Moje závěry:

         1) Podněty (ty jsou obsaženy v okolní krajině)
         2) Informace(ty by obsahovala budova)
         3) Místo pro diskusi, výměnu informací (také budova)
         4) Místo pro hru a zažití nově nabytých znalostí (okolí budovy, budova)

Z toho jsem pak odvozovala prostory umístěné v budově a jejich vzájemné propojení. Vzhledem k ne ještě úplně jasné formě stavby (viz níže) jsem je zatím uvažovala spíše teoreticky. V následujícím obrázku je vidět schéma jednotlivých prostor a jejich vzájemné propojení s tématy (možná je to až moc doslovné, ale vznikalo to oboje tak nějak současně):



Všechno je to pak trochu víc upřesněno u jednotlivých návrhů, kde se k vnitřním dispozicím přidávají i záchody a jiné nutné zázemí. Jen bych tu teď trochu víc specifikovalo co si pod některými pojmy představuji.

         1) Vzdělávací chodba = místo, které návštěvníka, vstupujícího obklopí informacemi, dá mu možnost dohledat si podrobnosti ke všemu co se vztahuje k přehradě a jejímu okolí. Zároveň by však mělo fungovat prakticky a ukázat poukázat na detaily, kterých si normálně člověk nevšimne. Vznikla by ta jakási "informatéka":)). Místo s utříděnými knihami, publikacemi, květináči, akvárii, fotografiemi a odbornými texty.

         2) Přednáškový sál = útulná malá místnost pro max. 15 osob s tabulí, krbem/kamny několika židlemi, stolky, polštáři a koberci. Mohla by se tu nacházet i malí kuchyňka, kávovar. Bylo by to místo, kde by si člověk mohl odpočinout, vstřebávat právě nabyté informace a diskutovat o nich s podobně naladěnými lidmi. Odborníci by tu pak mohli dělat přednášky pro školní skupiny nebo sdružení nadšenců. Zároveň by tu fungovalo drobné občerstvení, které by umožnilo zdržet se na místě delší dobu a nenutilo by návštěvníka vycházet ven a narušovat debatu. 

          3) Venkovní zahrada = jakási obdoba přednáškového sálu. Kryté venkovní místo se stolky a sezením umožňující klidné přemýšelení,

Návrhy

Po přesném zmapování a rozkreslení místa zátoky jsem přišla na 2 možné varianty. Ty jsem se pak snažila víc rozpracovat.


Rozkreslení místa s barevně vyznačenými "povrchy", které se v zátoce nachází. Modře a růžově jsou na mapě vyznačená dvě místa, která se mi zdála pro návrh nejvhodnější.

Místa vyznačená v reálném prostoru "zátoky".

 Návrh 1: U zátoky

      Místo

Zelený plac sousedící s vodní plochou, silnicí a celkem slunným východním svahem. Z jihu k němu ústí dvě cesty z Králova háje. V současné době je zarostlý a často promáčený. Přístup přímo k hraně vody tak není možný. Zaujal mě jako jediná větší rovná plocha v zátoce.





      Tvar

Model prvního návrhu, který se snažil vyplnit co největší možný prostor a zároveň být otevřený ke svahu i ke stezkám. Černě je vyznačená současná silnice a terasy, které by na "centrum" navazovaly a rozšiřovaly tak v letním období vnitřní prostor.



Druhý návrh, upravený, aby vyhovoval požadovaným vnitřním dispozicím a lépe seděl do krajiny. Venkovní terasy navazují na domek z jedné strany a postupně se mění v travnatou plochu. Poskytují prostor pro hru a přímé poznávání přírody, byla by zde i možnost umístění dětského hřiště. Z druhé strany přiléhá k domu "lávka" přes ústí potoka zajišťující přístup k vodě. 
Uvnitř se nachází "poznávací chodba"(růžově), přednášková
místnost s kamny (modře)  a záchody. Zeleně jsou vyznačeny dva 
vchody do budovy.


Pohled od přehrady, kde je prostor pavilonu od silnice oddělen cca 
1 m vysokou zídkou.



Řezy a půdorys navrhovaného objektu. Modře jsou vyznačena okna. 

Ve vyšší části prostoru by se nacházela místnost s kamny= přednáškový sál a toalety. Podlouhlá a snížená část je navržena jako informační chodba, která by byla sestavena z výsuvných boxů, které by příchozího obklopovaly a dávaly mu možnost vysunout jakýkoliv z nich a informovat se či jinak interaktivně poznat, podle konkrétní náplně, libovolné téma. Ve svém návrhu uvažuji o jakési kopuli, která by svrchu osvětlovala přednáškovou místnost a dodávala jí tak zvláštní poklidnou atmosféru.

Náčrtek pavilonu spolu s naznačenou terasou, kde by 
mohlo v budoucnu vzniknout i hřiště. 

Pohled na budovu od V a moje představa vzdělávací 
chodbu s vysouvacími šuplíky.

Návrh 2: Pod silnicí

      Místo

Travnatá rovina, silnice k ní navazující a břeh přehrady za ní.

Při pohledu z druhého břehu jde opět o toto místo.
      Tvar

 Objekt je v tomto případě zabudován přesně pod silnicí přiléhající k místu zátoky. Vchází se do něj z jihu skrze postupně se svažující terén, který zároveň znemožňuje přístup k silnici a postupně nenásilně vytyčuje a zklidňuje prostor centra. To je na nejnižší úrovni (hloubka asi 3 m) tvořeno uzavřeným venkovním klidným bezpečným prostorem.
Samotná stavba má dvě funkce. Zaprvé poskytuje zázemí útočiště za nepříznivého počasí. Zadruhé propojuje zátoku s přehradou, poskytuje výhled na vodní plochu a upozorňuje na sebe procházející z druhého břehu (je to jediný pohled odkud je budova z dálky viditelná).


Model centra s černě vyznačenými cestami a silnicí. Pohled od 
přehrady, sever.


Pohled od ústí dvou stezek, jih. Je zde patrný jediný (nenápadný )
vchod do interiéru budovy.

Půdorys s naznačeným rozvržením vnitřních prostor. Růžově je 
vyznačena vzdělávací chodba, kterou v tomto případě představují 
boční svahy se zabudovanými sedačkami a boxy na uložení 
informačních materiálů. Modrá je přednášková místnost 
s kamny. Zelené šipky pak ukazují na vstupy do budovy.
U přehrady by pavilon navazoval na stesku pro pěší. Z obou stran (asi 5 m) je terén upraven, aby se rozestupoval kolem budovy a poskytl tak možnost vstupu, výhledu, posezení. Vzniká tu plošina, která navazuje na navrhoval pěší stezku kolem přehrady. 

Náčrtek pohledu od přehrady spolu s návrhy jak upravit okolí centra.


To je prozatím všechno. Doufám, že jsou návrhy dost vypovídající a srozumitelné. Jen teď sama nevím co vybrat, původně jsem byla skoro rozhodnutá pro návrh 1, v průběhu psaní blogu se mi ale začal více zamlouvat ten druhý, zvlášť kvůli oddělení venkovního prostoru a lepšího propojení interiéru s exteriérem. I když o to asi v poznávacím centru zas tolik nejde...

1 komentář:

  1. Eliško,
    chválím prezentaci návrhu, přehledná situace a modely, ještě více výkresů, řezy.

    Varianta pod silnicí je sice lákavá, avšak příliš náročná za cenu výsledku. Navíc oslabuje princip zátoky, která najednou ztrácí hráz a ústí rovnou do přehrady. Princip zátoky zachovat.. Propojení však je možné méně násilnou formou, kterou umožňuje i objekt za silnicí (viz. drážní propustky), může ho řešit přímo vnitřek objektu zcela nenápadně z venku. Logika chodby a místnosti s kamny je v pořádku, ale na situaci málo přesvědčivá. Chodba by musela jasněji od někudy někam vést - situačně. Druhou možností je funkci chodby zcela jinak skloubit s prostorem místnosti, například že udělá jeho stěnu, obvod, předstěnu, předprostor, atd. - způsob, vedoucí k dobře umístěnému solitéru. To je na příště.

    OdpovědětVymazat