Pohled na místo z protějšího břehu (lépe to vyfotit nešlo:() |
1)Místo se nachází v pěším (popřípadě i plaveckém a bruslařském)dosahu blízkého parkoviště u Bílého Mlýna, vyústění stezky vedoucí k přehradě od fakulty a koupací pláže
2) Z obou školek by k místu vedla asi 1 km dlouhá příjemná procházka
3) Místo se nachází v "klidné" části přehrady, zároveň je však viditelné a tím částečně i propojené s "aktivní" částí, kde se nachází pláž a současné zázemí
4) Na místo je výhled ze zátoky a z parkoviště
5) Za silnicí se nachází malé jezírko obklopené rovnými plochami, které by případně mohly poskytnout další místa k parkování
6)Přímo vedle jezírka se stezka vedoucí Královým hájem dostává až k silnici, v budoucnu by tak mohlo dojít k propojení se stezkou vedoucí kolem přehrady (tu popíšu níže)
Jezírko nacházející se za silnicí s případnými odpočinkovými
a parkovacími plochami
|
Náčrtek dvou stezek, které by vedly po celém obvodu vodní plochy |
V současné době je místo, které jsem si vybrala zcela nepřístupné. Zamýšlela jsem se proto nejen nad přístupem k němu, ale i nad zlepšením všech cest kolem Harcova. V současné době vede kolem přehrady jen jediná pěšina, která spojuje silnici od penzionu Bílý Mlýn se silnicí vedoucí kolem Liebigovy vily, popřípadě silnicí vedoucí okolo levého břehu přehrady, ale ani ta, i když je hojně využívaná, neposkytuje chodcům žádné pohodlí a často se stane téměř neprůchodnou.
Navrhovala bych tedy zpevnit a upravit plochu okolo celé přehrady a vytvořit zde dvě stezky. Jednu pro rychle průchozí a běžce, která by byla na pravém břehu zpevněna štěrkem a na levém dřevěnými plochami. Druhou pro lidi, kteří si chtějí užít klid, zeleň a příjemnou atmosféru v blízkosti vody. Stezka by sice nemusela být průchozí neustále, ale zachovala by si svůj přírodní charakter a doplňovala by klidnou atmosféru míst kudy by procházela. Na východě by byly oba břehy propojeny pomocí dřevěných nebo jinak nevýrazných brodů a lávek, na západě pak přes samotný hřeben hráze nebo visuté mosty.
Kudy by stezky vedly je znázorněné na mapě.
Náčrtek dřevěného mola, které by se nacházelo na levém břehu přehrady a umožňovalo rychlý průchod nebo průběh běžců |
Zobrazení možných lávek a brodů v zátoce ve východním
cípu
|
Když jsem přemýšlela, co na přehradě vytvořit zvažovala jsem několik faktorů:
1) Běžce a jiné sportovce, kteří přehradu hojně využívají. Spolu s tím i jejich životní styl, návyky. Co by mohli na přehradě chtít a využívat?
2) Potenciál místa jeho atmosféru, zelené plochy, vodu, čerstvý vzduch a také postavení místa: blízkost centra, nedaleké mateřské školky, fakulta architektury, koleje..
3) Co přehradě chybí, nebo komu chybí přehrada. Zkrátka jak přehradu oživit a přilákat k ní nové spektrum lidí.
Odpovědi a další myšlenky jsem se snažila, víceméně, zachytit v grafu. Sportovci by, dle mého názoru, uvítali místo pro krátký odpočinek, kde by se případně mohli posilnit. Přehrada mě pak vedla právě k myšlenkám vychutnání si vodní plochy, případně i přístupu k místu jak po vodě tak po souši (jak jsem již psala minule) a přírodnímu řešení stavby. Jako vhodná cílová skupina by se mi zdály děti z nedalekých mateřských školek, které by mohly místo příjemně oživit.
Jako řešení mě pak napadl návrh který jsem prozatím nazvala "Bylinkárna"
Místo s mnoha policemi, květináči, kuchyňkou, kamny, několika stoly, židlemi a místností na konvičky. Uvnitř by to vonělo sezónními bylinkami, v létě by místnost chladila a v zimě nabízela místo u kamen. Před vchodem by se nacházel jakýsi polovenkovní prostor, který by v létě nabízel stín a v zimě, na jaře a na podzim úkryt před deštěm. Zároveň by dával sportovcům možnost krátké rekonvalescence mezi sportovním výkonem a vstupem do místnosti.
"Bylinkárna" by byla místem, kde by se celoročně pěstovaly bylinky z nichž by se následně vytvářelo občerstvení. V létě čerstvé bagety a v zimě horký čaj. Zalévání by bylo zajištěno pomocí čerstvé vody z nedalekého přítoku harcovského potoka. O světlo by se starala okna a otvory ve střeše.
Vzdělávací funkce by mohla být zajištěna, když by péči o bylinky (zalévání) převzaly děti z mateřských školek, které by zároveň mohly zaručit dopolední chod budovy, když by sem chodily na svačiny. Ale to už jen tak okrajově;).
Schématické rozvržení vnitřních prostor (šipky naznačují jaké prostory by spolu měly být propojeny) a situace okolo stavby |
První prostorové navržení stavby s naznačeným osvětlením |
Žádné komentáře:
Okomentovat